Sinds december 2016 rijdt vanuit Nederland geen enkele nachttrein meer. Een grote fout, want reizen met de nachttrein is comfortabel, efficiënt, betaalbaar, romantisch en duurzaam. Er zijn genoeg kansen voor een rendabele exploitatie. Maar dan moeten de betrokken partijen elkaar niet tegenwerken.
Internationale reizigers, die efficiency en duurzaamheid hoog in het vaandel hebben.
Door het wegvallen van de internationale nachttreinen vanuit Nederland, verdwijnt een aantrekkelijk, succesvol en milieuvriendelijk reisproduct.
Er is genoeg potentie voor een rendabele exploitatie, maar het materieel is oud en de marketing achterhaald.
In Duitsland wordt hard bezuinigd.
De Nederlandse politiek, ProRail en NS zijn veel te afwachtend.
Maar er is ook goed nieuws: de Oostenrijkse spoorwegen investeren wel in Europese nachttreinen.
De staatssecretaris van Infrastructuur en Milieu om zich actief in te zetten voor de terugkeer van de internationale nachttreinen naar Nederland.
Dat vraagt een goede samenwerking tussen ProRail, NS International, de Duitse en Oostenrijkse spoorwegen.
Het verlengen van de Oostenrijkse nachttreinen naar Amsterdam, is op korte termijn een zeer logische optie. Maar er zijn op lange termijn veel meer kansen.
Op 9 december 2016 vertrok de laatste nachttrein uit Nederland. Veel aandacht in de media, veel nostalgie en een beetje optimisme.
Want de nachttrein kan best weer terugkomen. Bijvoorbeeld als de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB hun Nightjet verlengen van Düsseldorf naar Amsterdam.
Tot zover 165 ondertekeningen voor de terugkeer van de nachttrein. En de afgelopen weken is het aantal ondertekeningen flink gestegen. We hebben echter meer handtekeningen nodig. Dus geef het nog even door aan familie en vrienden!
Het volgende over het afscheid op 9 december: • Op Amsterdam Centraal nam een bont gezelschap afscheid van de nachtrein in Nederland • Reizigers, treinenfreaks, NS-personeel en veel media • Ook in Utrecht en Arnhem werd afscheid genomen • Het vertrek was LIVE te volgen op Noord West Express
En zo vertrokken de 15 wagons voor de laatste keer naar München en Zürich. En kwam een einde aan een tijdperk van 115 jaar nachttreinen.
Lees alles over het afscheid op 9 december op onze speciale pagina over de laatste nachttrein: programma, nieuws, video’s en zelfs een muziekje. Wat kan je doen:
Volg het afscheid via een LIVE stream op Noord West Express
Upload je foto’s... - En nog veel meer…
LIVE stream Op de website en de Facebook pagina van Noord West Express is het vertrek van de laatste nachttrein live te volgen. De live stream loopt waarschijnlijk van 20:15 uur in Amsterdam tot 21:05 in Utrecht. Het is dus de bedoeling om een klein stukje met de nachttrein mee te reizen en de sfeer te proeven. Wat doet NS aan het afscheid?
Inmiddels is duidelijk geworden dat NS op 9 december 2016 aandacht zal schenken aan de laatste rit van de City Night Line vanuit Amsterdam. Nog niet duidelijk is hoe het afscheid zal worden ingevuld. Waarschijnlijk wordt dat duidelijk in de week van 14 november. Volg op Noord West Express het laatste nieuws.
Kom uitzwaaien! Je kan er in ieder geval gewoon bij zijn! Op 9 december 2016 om 20:28 uur vertrekt de laatste nachttrein vanaf Amsterdam Centraal. We maken er een gezellig afscheid van! Het (voorlopige) programma vind je op de website.
Fotoboek We maken samen een fotoboek van de laatste dag(en) van de nachttrein in Nederland. Kom je de komende tijd nog een nachttrein tegen? Zet hem (eventueel met vrienden of familie) op de foto en upload die op de website. Het mogen natuurlijk ook foto's van langer geleden zijn. Maakt ook niet uit of het van je telefoon of een prachtige camera komt. Het gaat om de herinnering!
Petitie Vergeet niet de petitie te tekenen waarin we pleiten voor een spoedige terugkeer van de nachttrein naar Nederland. Wij willen onze nachttreinen terug! En als de betrokken instanties goed samenwerken, is dat best kansrijk.
Updates Op 9 december (en in de aanloop daar naar toe) kan je alles over de laatste nachttreinen volgen via Noord West Express, Twitter en Facebook. Dus 's ochtends de laatste keer de aankomst en 's avonds het vertrek
Binnenkort geen rechtstreekse nachttreinen vanuit Nederland meer, maar wel meer service en comfort in de nieuwe Nightjet.
Vanuit Nederland blijven in ieder geval München, Innsbruck en Wenen zeer goed bereikbaar met de nachttrein. Of zelfs beter, want de Oostenrijkse spoorwegen ÖBB starten in december 2016 met een nieuw nachttrein concept; de Nightjet.
Je moet wel overstappen in Düsseldorf, maar daar reis je met de ICE snel en comfortabel naar toe.
Vanaf 11 december 2016 is de nieuwe dienstregeling van kracht. Jammer genoeg geen rechtstreekse nachttreinen meer vanuit Nederland, maar desondanks een aantal aantrekkelijke reisopties. De website van Noord West Express is nu helemaal bijgewerkt, met alle informatie over het plannen en boeken van je reis met de nachttrein. En natuurlijk het laatste nieuws.
Nachttrein naar München vertrek uit Amsterdam om 18:37 aankomst in München om 7:05 kosten vanaf €72 voor een comfortabele ligplaats
Nachttrein naar Innsbruck vertrek uit Amsterdam om 18:37 aankomst in Innsbruck om 9:14 kosten vanaf €78 voor een comfortabele ligplaats
Nachttrein naar Wenen vertrek uit Amsterdam om 18:37 aankomst in München om 8:19 kosten vanaf €78 voor een comfortabele ligplaats
Nightjet: meer comfort en service Het nieuwe Nightjet concept van de ÖBB is een logisch vervolg op het succes van de Railjet (comfortabele lange afstandstreinen overdag) en de introductie van de Cityjet (stadstreinen). De Nightjet kent een nieuwe beschildering, maar vooral interessant wordt het comfort van het nieuwe materieel. Het interieur van de nieuwe slaap- en ligwagons is modern en comfortabel en bovendien geïnspireerd op de wensen van de reiziger. Daarbij mag de reiziger zelfs meedenken over de beschildering van het plafond (tot 31 oktober 2016).
In de Nightjet krijg je zowel in de ligrijtuigen als de slaaprijtuigen ’s ochtends een ontbijt geserveerd. Dat is lekker wakker worden terwijl je vakantiebestemming nsel naderbij komt. ’s Avonds krijg je een snack (alleen slaaprijtuigen) en een flesje water.